I fredags lämnade Ljungbergs Factory AB in konkursansökan till tingsrätten. Bolaget består av två varumärken, Rydboholms (1834) och Ljungbergs Factory (1949), huvudkontor med fabrik i Rydboholm utanför Borås och 16 anställda.

När många företag valde att förlägga sin produktion utomlands tappade bolaget stora kunder och omsättningen sjönk. I kombination med för höga lager, investeringsbehov till fabrik och maskiner började bolaget gå med förlust 2012.

2013 såldes bolaget av Nife AB till nuvarande ägare Ascend Holding AB med VD Jonas Wåhlander.

Fortsatta störningar i drift och leveranser, en vikande marknad med minskad fakturering och ett sedan tidigare övervärderat lager resulterade i en företagsrekonstruktion 2014. Rekonstruktionen innebar en åtgärdsplan för att anpassa företagets kostnader till en lägre omsättning och en rad åtgärder har genomförts. Bolaget har bland annat koncentrerat produktionen till en mindre yta vilket gett en effektivare process med lägre drift och personalkostnader. Totalt har man halverat antalet anställda.

Trots detta är likviditeten mycket ansträngd och när två stora kunder senarelagt sina order blev Ljungbergs Factory AB tvingade att ansöka om konkurs.

– Det är många som arbetat hårt och vi har kommit en bra bit på väg i vårt arbete med att vända bolagets utveckling med fokus på vårt eget varumärke samt att produktifiera detta, men efter två storkunders uteblivna order blir det svårt att klara verksamheten. Det är mycket tråkigt att vi tvingas ta till en så drastisk åtgärd som att ansöka om konkurs. Målsättningen är att fortsätta med pågående leveranser till samtliga kunder. Jag är den första att beklaga att medarbetare, kunder, leverantörer och andra nu drabbats, säger Jonas Wåhlander, vd och ägare till Ljungbergs Factory.

En hemvändartrend där fler företag återigen väljer svensk produktion och en medveten konsument som är villig att betala lite mer för närproducerat och hållbara produkter ger en prognos för ökad omsättning.

– Nya löntryckskunder, dubblerad försäljning på ehandeln samt många nya återförsäljare visar att det nya konceptet fungerar och det finns ingen anledning att tro annat än att varumärket snart är på fötter igen under en ny konstellation, fortsätter Jonas Wåhlander.


Fakta: Historien är lång. Redan 1834 grundade Sven Eriksson Sveriges första mekaniska bomullsväveri,Rydboholms Konstväfveri. 1840 var man 300 anställda varav många engelsmän då England var det land som låg främst i utvecklingen. 1859 var verksamheten i Rydboholm specialiserad på förberedelse, tryckning och färgning, medan vävning var förlagd till Svaneholm och Viskafors. Bolaget upprättade även andra viktiga platser i Rydboholm som skola, kyrka, lasarett och ålderdomshem, samt vattenledningar, avloppsnät och gatubelysning. På 1950-talet var det ca 1500 anställda och Rydboholmsbolaget var av stor betydelse för orten och samhällena runt omkring. Att vara tryckare var ett avancerat och fint jobb och för att lära sig detta hantverk fick man gå som lärling i 7år.

1947 inledde Stig Lindberg samarbetet med NK:s Textilkammare. Stig Lindberg satte sig snabbt in i schablontryckets teknik och detta resulterade i en rad lekfulla, surrealistiska mönster som Fruktlåda och Lustgården. 1949 grundadeErik Ljungberg Ljungbergs Textil i Floda. Erik Ljungberg var en ivrig förespråkare av bevarande och förvaltande av svensk designtradition. Han var på sin tid landets skickligaste textiltryckare och anlitades därför av NK:s Textilkammare. Det var så det kom sig att mönster från Sveriges främsta designers genom tiderna, som Stig Lindbergs Melodi, Sven Markelius Prisma och Viola Gråstens Oomph började tryckas av Ljungbergs, och görs än idag.

Genom åren har man startat nya samarbeten med nutida designers som Maria Åström. Tidigare var Rydboholms inriktad på löntryck åt andra företag och Ljungbergs Factory sålde metervara av tyg via återförsäljare. Idag arbetar man fortfarande med löntryck men har även ett nära samarbete direkt med arkitekter och inredare och gör helhetskoncept till offentliga miljöer, hotell och kontor. Företaget har också en syateljé och ett produktifierat koncept för heminredning och mode. Allting säljs via Sveriges främsta butiker inom textil och heminredning samt egen ehandel.


Redaktionen