Wipro är ett globalt It-företag med fokus på konsulter och Business Process Outsourcing.

Wipro meddelar idag att de har vunnit ett femårskontrakt med Coop Norge Handel AS (Coop Norge).

Coop Norge är en ledande handlare i Norge med en 33-procentig marknadsandel och över 1500 butiker. Som en del av avtalet ska Wipro utveckla Coop Norges SAP-användande och stödja deras affärsverksamhet med en flexibel och skalbar IT-plattform.

Det ska göra det möjligt för Coop att stärka och effektivisera sin strategi- och affärsplanering så att de kan röra sig mot en mer effektiv driftsmodell med ökad räckvidd och tillgänglighet.

– Vi är verkligen glada över att få Wipro som vår strategiska partner. Vi har fått ett övertygande erbjudande från dem samtidigt som vi kan konstatera att vi passar ihop rent kulturellt. Med Wipro som support i vår SAP- och datacenterinfrastruktur, kan vi göra ytterligare effektivitetsvinster, och viktigast av allt, få till stånd gemensamma innovationer som kan göra det bättre för våra kunder, säger Magne Solberg, CIO, Coop Norge Handel AS.

– Affären med Coop Norge är strategisk för oss och vi är fast beslutna att vårt partnerskap ska bli framgångsrikt. Wipros expertis inom handel tillsammans med kompetensen rörande integrerad infrastruktur och SAP HANA kommer att utveckla Coops erbjudande. Dessutom understryker det vår fortsatta satsning och investering i Norden, säger Srini Pallia, ansvarig för Wipros tjänster för handel, tillverkningsindustri, transportsektorn och offentlig sektor.

Wipros Retail-enhet har stor expertis när det gäller livsmedel, detaljhandel, mode, lyxprodukter samt närbutiker. Wipros främsta lösningar för handeln omfattar bland annat Omni Channel, Promax PX för leverantörskedjan, lager och Opoint för SAP, Wipro Sight (videobaserad butiksoptimering) och Store Energy Management. Wipros erbjudanden spänner över tjänster för SAP-transformering, Application- och Infrastructure Management, Business Process samt IT-konsulting, Business Intelligence samt Data Warehousing.

Redaktionen